loading
Var god vänta...
Skip primary navigation

MOTORTEKNIK

XF erbjuder ett stort urval av förfinade och effektiva diesel- och bensinmotorer som alla ger en dynamisk körupplevelse och lyhörda Jaguar-prestanda.

bg-modelDisplay

För maximal ekonomi, speciellt i stadstrafik, är alla motorer i XF utrustade med stopp/start-teknik och smart regenerativ laddning, som använder den kinetiska energin under bromsning för att ladda batteriet.

Jaguar XF - Engine technology

INGENIUM DIESELMOTORER

Till XF finns två dieselmotorer ur vårt Ingenium-program: en 2,0-liters 4-cylindrig turboladdad diesel på 163 hk och en 2,0-liters 4-cylindrig turboladdad diesel på 180 hk. Tack vare avancerad teknik och en konstruktion helt i aluminium uppvisar Ingenium imponerande bränsleeffektivitet och CO2-utsläpp.

Jaguar XF - Engine technology

FÖRFINADE BENSINMOTORER

Bensinmotorerna i XF har kraft och bra respons i hela varvtalsregistret, samtidigt som effektiviteten har förbättrats. Den 2,0-liters 4-cylindriga turboladdade bensinmotorn på 240 hk* har prestanda och förfining på en 6-cylindrig motors nivå fast med en mer kompakt och ekonomisk konstruktion. Precis som för sportbilen Jaguar F-TYPE finns den kompressormatade 3,0-liters V6-motorn både i en version med 340 hk och en med 380 hk.

XF MOTORPROGRAM

Välj en av XF:s kraftfulla och effektiva bensin- eller dieselmotorer som passar din körstil.

Jaguar XE engine

E-PERFORMANCE 2,0-LITERS 4-CYLINDRIG TURBOLADDAD DIESEL PÅ 163 HK (BAKHJULSDRIFT)*

Jaguars 2,0-liters 4-cylindriga dieselmotor på 163 hk kan klara sig på så lite som 4,0 l/100 km (blandad), med bara 104 g/km i CO2-utsläpp. Den finns med antingen 6-växlad manuell växellåda eller 8-växlad elektronisk automatväxellåda med Jaguar Sequential Shift och All Surface Progress Control.

0-100 km/h på 8,7 sekunder (manuell); 8,7 sekunder (automat)

Bränsleekonomi (Blandad): 4,0 l/100 km (manuell); 4,1 l/100 km (automat)

Bränsleekonomi (landsväg): 3,6 l/100 km (manuell); 3,6 l/100 km (automat)

Bränsleekonomi (stadstrafik): 4,8 l/100 km (manuell); 5,1 l/100 km (automat)

CO2-utsläpp: 104 g/km (manuell); 109 g/km (automat)

*Marknadsberoende.

Jaguar XE engine

2,0-LITERS 4-CYLINDRIG TURBOLADDAD DIESEL PÅ 180 HK (FYRHJULSDRIFT/BAKHJULSDRIFT)*

Den här versionen av Jaguars nya generation Ingenium-motorer utvecklar 180 hk, med imponerande CO2-utsläpp och bränsleförbrukning över ett brett varvtalsområde. Den finns med antingen 6-växlad manuell växellåda eller 8-växlad elektronisk automatväxellåda med Jaguar Sequential Shift och All Surface Progress Control. Finns både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift*1.

0-100 km/h på 8,0 sekunder (manuell); 8,1 sekunder (automat); 8,4 sekunder (fyrhjulsdrift)

Bränsleekonomi (Blandad): 4,3 l/100 km (manuell); 4,3 l/100 km (automat); 4,9 l/100 km (fyrhjulsdrift)

Bränsleekonomi (landsväg): 3,9 l/100 km (manuell); 3,8 l/100 km (automat); 4,5 l/100 km (fyrhjulsdrift)

Bränsleekonomi (stadstrafik): 5,1 l/100 km (manuell); 5,2 l/100 km (automat); 5,7 l/100 km (fyrhjulsdrift)

CO2-utsläpp: 114 g/km (manuell); 114 g/km (automat); 129 g/km (fyrhjulsdrift)

*Marknadsberoende.

1Fyrhjulsdrift finns endast med automatisk växellåda.

Jaguar XE engine

2,0-LITERS 4-CYLINDRIG TURBOLADDAD BENSIN PÅ 240 HK (BAKHJULSDRIFT)*

Den starkaste 2,0-litersmotorn som Jaguar någonsin har byggt använder spjutspetsteknik för optimal effektivitet. Dess aluminiumkonstruktion är mycket lätt och ger XF smidigheten och kördynamiken hos en sann förarbil. Den finns med Jaguar Sequential Shift och All Surface Progress Control.

0-100 km/h på 7,0 sekunder

Bränsleekonomi (Blandad): 7,5 l/100 km

Bränsleekonomi (landsväg): 5,8 l/100 km

Bränsleekonomi (stadstrafik): 10,5 l/100 km

CO2-utsläpp: 179 g/km

*Tillgänglighet är marknadsberoende.

Jaguar XE engine

3,0-LITERS TURBOLADDAD V6-DIESEL PÅ 300 HK (BAKHJULSDRIFT)*

Den turboladdade 3,0-liters V6-dieseln på 300 hk är utomordentligt förfinad och effektiv. Motorn använder sig av innovativ dubbel parallell-sekventiell turboladdning – ett koncept utvecklat av Jaguar – för en jämn och snabbare effektutveckling vid alla varvtal och har vattenkylning i två steg för lägre energiförbrukning.

0-100 km/h på 6,2 sekunder

Bränsleekonomi (Blandad): 5,5 l/100 km

Bränsleekonomi (landsväg): 4,8 l/100 km

Bränsleekonomi (stadstrafik): 6,6 l/100 km

CO2-utsläpp: 144 g/km

*Tillgänglighet är marknadsberoende.

Jaguar XE engine

3,0-LITERS V6 KOMPRESSORMATAD BENSIN PÅ 340 HK (FYRHJULSDRIFT/BAKHJULSDRIFT)*

Den kompressormatade 3,0-liters V6-bensinmotorn på 340 hk, en av grundpelarna i Jaguar F-TYPE-programmet, har en dubbel virvelkompressor av Roots-typ som är monterad i motorns ”V” för att bibehålla de kompakta måtten. Den har en 8-växlad elektronisk automatväxellåda med Jaguar Sequential Shift och All Surface Progress Control och ger ifrån sig ett härligt, rått ljud som svar på varje hastighetsförändring eller växling. Finns både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift*1.

0-100 km/h på 5,4 sekunder

Bränsleekonomi (Blandad): 8,3 l/100 km (bakhjulsdrift); 8,6 l/100 km (fyrhjulsdrift)

Bränsleekonomi (landsväg): 6,3 l/100 km (bakhjulsdrift); 6,7 l/100 km (fyrhjulsdrift)

Bränsleekonomi (stadstrafik): 11,7 l/100 km (bakhjulsdrift); 11,9 l/100 km (fyrhjulsdrift)

CO2-utsläpp: 198 g/km (bakhjulsdrift); 204 g/km (fyrhjulsdrift)

*Tillgänglighet är marknadsberoende.

1Fyrhjulsdrift finns endast med automatisk växellåda.

Jaguar XE engine

3,0-LITERS V6 KOMPRESSORMATAD BENSIN PÅ 380 HK (FYRHJULSDRIFT/BAKHJULSDRIFT)*

Den kompressormatade 3,0-liters V6-motorn på 380 hk är samma enhet som används i Jaguar F-TYPE, och den gör att XF klarar 0-100 km/h på 5,3 sekunder. Denna motor helt i aluminium ger omedelbar tillgång till högt vridmoment vid alla varvtal och har dessutom ett unikt motorljud. Finns både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift*1.

0-100 km/h på 5,3 sekunder

Bränsleekonomi (Blandad): 8,3 l/100 km (bakhjulsdrift); 8,6 l/100 km (fyrhjulsdrift)

Bränsleekonomi (landsväg): 6,3 l/100 km (bakhjulsdrift); 6,7 l/100 km (fyrhjulsdrift)

Bränsleekonomi (stadstrafik): 11,7 l/100 km (bakhjulsdrift); 11,9 l/100 km (fyrhjulsdrift)

CO2-utsläpp: 198 g/km (bakhjulsdrift); 204 g/km (fyrhjulsdrift)

*Marknadsberoende.

1Fyrhjulsdrift finns endast med automatisk växellåda.

MANUELL VÄXELLÅDA*

Denna lätta och ytterst avancerade 6-växlade växellåda bidrar till XF:s enastående effektivitet. Växellådshuset i aluminium, hålaxlar och kompakta drev sänker vikten och innebär att detta är den lättaste enheten i sin klass. Den har konstruerats speciellt för prestandakraven hos sportbilar och levererar smidiga, korta växlingar och utomordentlig komfort. 

*Manuell växellåda finns till de turboladdade 2,0-liters 4-cylindriga Ingenium-dieselmotorerna på 163 hk (E-Performance) resp. 180 hk. Detta är marknadsberoende.
Bilarna som visas i filminnehållet på denna webbplats motsvarar eventuellt inte exakt nyligen gjorda uppdateringar och förbättringar. Kontakta din lokala Jaguar-återförsäljare för de senaste specifikationerna.

Jaguar XF - Engine technology

AUTOMATISK VÄXELLÅDA

Den 8-växlade automatiska växellådan i XF har mycket bra respons och är mjuk och effektiv, vilket sammantaget ger snabba växlingar för smidig acceleration. Den har en modern mattsvart växelväljare och ger ännu snabbare växlingar och sportigare kick-down i Dynamic-läget samt tidigare uppväxlingar i Eco-läget. Du kan även välja att styra växlingarna manuellt med bara en lätt fingertryckning på rattens växlingspaddlar.

Jaguar XF - Engine technology

ÖVERLÄGSEN INGENJÖRSKONST

För att skapa den tekniskt avancerade XF använde sig Jaguar av den allra senaste tekniken inom bilindustrin. Modellen har konstruerats på en helt ny lättviktsarkitektur i aluminium, chassi och fjädring. Den här senaste generationen av XF använder toppmoderna Ingenium-motorer byggda i vårt nya, avancerade motorproduktionscenter i Storbritannien som kostade 500 miljoner brittiska pund.

  • Jaguar XE
  • Jaguar XJ
  • Jaguar E-PACE
  • Jaguar F-PACE
  • Jaguar I-PACE